T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / KARTAL - Şehit Recep Büyük Özel Eğitim İş Uygulama Merkezi Okulu

Haberler

Mrt

16.03.2023 tarihinde okulumuz çok amaçlı salonunda Rehberlik Servisi tarafından velilerimize ve öğretmenlerimize 'Sağlıklı Yaşam' semineri verilmiştir.

Mrt

Çanakkale Savaşının dönüm noktası olan 18 Mart Şehitleri Anma Günü ve Çanakkale Deniz Zaferi'nin 108. Yıl Dönümü münasebetiyle okulumuz öğrencileri ve öğretmenleri tarafından anma programı düzenlenmiştir. Öğretmen ve öğrencilerimize teşekkür ederiz.

Mrt

Okulumuz I. kademe öğretmenlerinden Selen ŞAFFAK ve Zümrete ASLAN tarafından 'Eğitim İyi Örnekler' projesine 2/A sınıfı öğrenci ve velileriyle birlikte dinleme eğitimi, sıra alma becerisi, model olma becerisi, mış gibi oyunlar, birlikte yapılan işler ve problem çözme becerileri üzerine on oturum süren 'Anlamaktan Konuşmaya Adım Adım Aile Eğitimi  Projesi ' ile katılım sağlamışlardır. Katkılarından dolayı öğretmenlerimize, velilerimize ve öğrencilerimize teşekkür ederiz.

DİNLEME 

Dinleme , işitmeden farklı olarak ses kaynağına dikkati yoğunlaştırmayı ve işitilen sesleri anlamlandırmayı gerektiren hem fiziksel hem de zihinsel bir süreçtir. Gümüş , dinlemeyi ;anlamlı bilgilerin başka kişilerden veya başka ses araçlarından duyularak anlaşılması eylemi olarak ifade eder ve dinlemenin dil kulak ve beyin ilişkisi ile gerçekleştiğini belirtir. Gümüş ' e göre işitmek ile dinlemek de aynı şeyler değildir ve işitme isteğimiz dışında gerçekleşebilirken , dinleme ise belli bir amaca yöneliktir . İşitme insanın doğuştan getirdiği bir özellik olmasına rağmen dinleme ise sonradan öğrenilen ve eğitimle geliştirilebilen bir dil  becerisidir . (Aktaran Epçaçan ) 

Dinleme , bireyin anne karnında edinmeye başladığı ilk beceridir . Çocuğun konuşmaya başlayana kadar çevreyi anlamayı ve kendini anlamasını sağlayan tek becerisi de yine dinlemedir . Dinleme becerisinin anne karnında edinilmeye başlaması , onun diğer becerilerden ayrı düşünülmesine ve kendiliğinden geliştiği veya sonradan geliştirilemeyeceği gibi yanlış bir inanışın yaygınlık kazanmasına neden olmuştur . Oysa dinleme de bir dil becerisidir ve bu beceri de diğerleri gibi eğitim yoluyla zamanla geliştirilebilir . 

Yapılan araştırmalar kişinin insanlarla birlikte olduğu sürenin % 42’sini dinlemekle geçirdiğini, öğrencilerin okulda öğretmen ve arkadaşlarını  günde 2,5-4 saat dinlediklerini, okul başarısınında   öğrencinin dinleme yeteneği ile sıkı sıkıya bağlı olduğunu göstermektedir” (Göğüş, 1978: 227). Dinleme eğitimine verilen önem arttıkça  çocuğun zihinsel, ruhsal ve duygusal dünyasında da gelişmeler  olmaktadır. 

Dinleme , dil gelişiminde ve bilişsel gelişimde çocuğa temel kazandırmakta ayrıca öğrenmelerinin edinilmesinde , düzenlenmesinde ve sağlıklı iletişim becerileri geliştirmede hayat boyu önemli rol oynamaktadır . Çocuk , ana dil ediniminde kelimeleri doğru telaffuz etmeyi ve doğru kullanmayı dinleme aracılığı ile öğrenir . Dil becerilerinden konuşmayı ve dil becerileri öğrenmenin yolunun dinleme  faaliyetlerinden geçtiği anlamına gelmektedir . Dinlemenin gerçekleşmesini sağlayan zihinsel unsurların başında ise zeka gelmektedir . Özbay ' a göre edinilen bilgilerin algılanması , yorumlanması , geri bildirimde bulunulması ve bilginin eleştirilebilmesi zekanın işleyişine bağlıdır . Aynı zamanda hafızanın kuvvetli olması ve kelime hazinesi bakımından yeterli olması da zihinsel açıdan gereklidir . 

Konuşma, insanlar arasındaki iletişimin temelini oluşturur. İnsanlar duygularını, düşüncelerini , hayallerini , bilgilerini , gördüklerinin ve duyduklarını bir başkasına anlatma gereği duyarlar . Böylelikle konuşma becerisi dinlemeyi beraberinde getirir. Dinlemenin olabilmesi için de konuşmaya ihtiyaç vardır .''Konuşma düşüncelerin, duyguların ve bilgilerin seslerden oluşan dil aracılığıyla aktarılmasıdır.  (Demirel, 1999: 40). . Tager’e göre ise “KonuĢma, bilindiği gibi duygu, düşünce ve dileklerimizi , görsel ve işitsel ögeler aracılığıyla   karşımızdakine iletmektir; başka bir deyişle açıklamadır , dışa vurmadır .

Konuşma becerisi dinleme becerisinden sonra kazanılan ve bireyin doğumundan sonra kullanmaya başladığı  dil becerisidir . “Çocukların kazandıkları ilk dil becerilerinden biri olan

konuşma, yapılan araştırmalara göre dinlemeden sonra kullanılan beceridir. Dinleme becerisinin çocuğun anne karnında yedi aylıktan  başladığı bugün somut olarak bilinen bir gerçektir. Konuşma becerisinin ise çocuğun doğumuyla beraber çıkardığı ilk seslerle başladığı  kabul edilmektedir . 

(Temizyürek vd. 2011: 201). Çocuklar öncelikle çevrelerindeki sesleri tanımayı ve bunları

değerlendirirken ayırt etmeyi öğrenirler daha sonra da tanıdık sesleri hatırlamaya başlarlar. Çocuk bu aşamalardan geçerek dinleme becerisini kullanmak zorundadır. Çocuğun ilk sesleri çıkarmakla başlayan konuşması , okul dönemine kadar gelişir. Okul dönemine geldiği zaman çocuk çevresiyle konuşarak iletişim  kurabilmektedir. Bu dönemde konuşmaya gerekli önem verilerek konuşmanın olgunlaşması sağlanmalıdır. 

“Konuşma becerisi ile dinleme becerisi arasında doğrudan bir ilgi bulunmaktadır. Bunun başlıca sebepleri arasında konuşmanın birden fazla kişi arasında cereyan etmesi ve tarafların

Birbirlerini dinlemek zorunda olmaları bulunmaktadır.'' Dinleme olmadan konuşma olmayacağı gibi, dinleme becerisi gelişmemiş olan insanların güzel konuşmaları da mümkün olamamaktadır.'' (Özbay,2009:61).  Konuşma becerisine sahip olabilmek için önce dinlemek gerekir. Her sesin doğru bir sesletimi vardır . Sesler kelimeleri oluşturduğundan kelimeleri doğru söylemek için duymamız, anlamamız gerekir. Dinlenilen her kelime doğru olarak kodlanmalı ve konuşma sırasında dinlenildiği gibi ifade edilmelidir . 

Sadece söz değil, ses de dinlenmelidir. Telaffuzla ilgili doğruları geliştirmenin en etkili

yolu dinlemedir. Dilin etkili biçimde kullanılması için konuşmada vurgu ve tonlamayı iyi

kullanmak gerektiği gibi vurgu ve tonlamanın anlamda oluşturduğu etkiyi kavrayabilmek için iyi bir dinlemeye ihtiyaç vardır .  Öğrencilerin konuşma sırasında dilin ses özelliklerine dikkat ederek konuşmaları  için dildeki ses değişimlerini ve bunların konuşmaya kattığı anlam farklılıklarını keşfetmeleri sağlanmalıdır. Bunu dinleme eğitimi ile gerçekleştirmek mümkündür.

 

Epçaçan, C. (2013). TEMEL BİR DİL BECERİSİ OLARAK DİNLEME VE DİNLEME EĞİTİMİ . Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , Yıl: 2013 Sayı: 11 , 331-352 . DOI: 10.14520/adyusbd.483

GÖĞÜŞ, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi

DEMiREL, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, Ġstanbul: MEB Yay. 

ÖZBAY, M. vd. (2011). Yazma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

ÖZBAY, M. (2009). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi, Ankara: Öncü Kitap.

TEMİZYÜREK, F. vd. (2011). Konuşma Eğitimi. (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık

Mrt

İstiklal Marşı şairimiz Mehmet Akif ERSOY 'un yazdığı milletimizin onurlu mücadelesini ve bağımsızlığını vurgulayan, İstiklal Marşımızın, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından kabul edilişinin 102. Yıldönümünü kutluyoruz. Yurdumuzun birçok yeri düşman işgali altındayken halkımız kadını, erkeği, çocuğu ve askeriyle ülkesi için zor şartlar altında bir karış toprağını vermemek için mücadele verirken, Mehmet Akif ERSOY milletimize cesaret vermek, duygularını harekete geçirmek üzere İstiklal Marşımızı yazmıştır. İstiklal Marşı, halkımızın bağımsızlık savaşını ölümsüzleştiren, eşsiz bir eserdir. Mehmet Akif ERSOY, "Allah bu millete bir daha İstiklal Marşı yazdırmasın" derken; verilen mücadelenin zorluğunu ifade etmiştir. İstiklal Marşımız milletimizin Atatürk önderliğinde, tarihin akışını değiştiren bir kahramanlık destanının anlatımıdır.

Bu duygu ve düşüncelerle İstiklal Marşımızın Kabulünün 102. Yıldönümünü kutluyor, İstiklal Marşımızın müellifi Mehmet Akif ERSOY 'u ve Büyük Önder Mustafa Kemal ATATÜRK ve silah arkadaşlarını, ebediyete intikal etmiş bütün şehitlerimizi şükranla ve saygıyla anıyoruz. 

Mrt

08.03.2023 tarihinde okulumuz Rehberlik Servisi tarafından ' Gereksinimli Bireylerde Cinsel Gelişim ve İstismardan Korunma' semineri verilmiştir.

Mrt

Depremde yitirdiğimiz kadınlarımızı saygıyla anarak Dünya Kadınlar Günü kutlu olsun.

Mrt

03.03.2023 tarihinde okulumuz çok amaçlı salonunda Okul Müdürü Nafiye ÖZTUĞ başkanlığında 2. dönem veli toplantısı yapılmııştır. Katılımlarından dolayı velilerimize teşekkür ederiz.

Şbt

22.02.2023 tarihinde Kartal Belediyesi tarafından okulumuzun bahçesi yıkandı ve bahçede bulunan basketbol potası onarılmıştır.Kartal Belediyesi'ne teşekkür ederiz.

Şbt

21.02.2023 tarihinde okulumuz bahçesindeki ağaçlar Kartal Belediyesi Park ve Bahçeler Birimi tarafından budanmıştır. Kartal Belediyesi Park ve Bahçeler Birimine teşekkür ederiz.

Şbt

Kahramanmaraş ilinde 06.02.2023 tarihinde meydana gelen ve birçok ilde hissedilen deprem sonrasında Bakanlığımız Psikososyal Koordinasyon Birimince merkez teşkilat ile taşra teşkilatı arasında koordinasyonu sağlamak, depremden etkilenen öğrenci, öğretmen ve velilere yönelik gerekli iş ve işlemleri yürütmek amacıyla afet bölgesi illeri ve afetten doğrudan etkilenmeyen diğer illere yönelik eylem planı hazırlandığı bildirilmiştir.

Bu kapsamda 21.02.2023 tarihinde Rehberlik servisi tarafından velilerimize yönelik  Psikososyal Destek Eylem Planı Çalışmaları toplantısı yapılmıştır.

 

Şbt

Kahramanmaraş ilinde 06.02.2023 tarihinde meydana gelen ve birçok ilde hissedilen deprem sonrasında Bakanlığımız Psikososyal Koordinasyon Birimince merkez teşkilat ile taşra teşkilatı arasında koordinasyonu sağlamak, depremden etkilenen öğrenci, öğretmen ve velilere yönelik gerekli iş ve işlemleri yürütmek amacıyla afet bölgesi illeri ve afetten doğrudan etkilenmeyen diğer illere yönelik eylem planı hazırlandığı bildirilmiştir.

Bu kapsamda 20.02.2023 tarihinde Rehberlik servisi tarafından okulumuz öğretmenlerine yönelik  Psikososyal Destek Eylem Planı Çalışmaları toplantısı yapılmıştır.

 

Şbt

20.02.2023 tarihinde 2022-2023 Eğitim -Öğretim yılı 2. Dönem Kurul toplantısı Okul Müdürü Nafiye ÖZTUĞ başkanlığında okulumuz çok amaçlı salonunda yapılmıştır.

Ock

10.01.2023 tarihinde okulumuz Rehber Öğretmenleri tarafından hosteslere ve şoförlere ''Öfke ve Stres Yönetimi'' eğitimi verilmiştir.  Öğretmenlerimize teşekkür ederiz.

Ock

2023 yılı Enerji Verimliliği Haftası etkinlikleri kapsamında 11.01.2022 tarihinde okulumuz personellerine yönelik Enerji Verimliliği semineri verilmiştir. Semineri veren öğretmenlerimize teşekkür ederiz.

Ock

Ülkemizde kış aylarında yanlış kullanım, bilgisizlik ve ihmal yüzünden soba, şofben, baca vb. kaynaklı zehirlenmelerin, hemen her yıl özellikle alçak basınçlı havalarda tehlikeli boyutlara ulaşmakta ve can kaybına sebep olmaktadır. Kış aylarında karbonmonoksit zehirlenmelerinde artış olduğundan özellikler lodoslu günlerde gerekli tedbirlerin alınarak halkın bu konuda bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi amacıyla okulumuz öğrencilerine, öğretmenlerimize, velilerimize ve çalışan personellerimize yönelik eğitim verilmiştir. Eğitim veren öğretmenlerimize teşekkür ederiz.