T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / KARTAL - Şehit Recep Büyük Özel Eğitim İş Uygulama Merkezi Okulu

Haberler

Ekm

11.10.2023 tarihinde okulumuz konferans salonununda Rehberlik Servisi tarafından 'Etkili Ebeveynlik' konulu seminer verilmiştir.

Eyl

12.09.2023 tarihinde okulumuza yeni başlayan ve eski velilerimiz ile Okul Müdürümüz Merih PEKOL ve Rehber Öğretmenleriz tanışma toplantısı yapılmıştır.

Eyl

11.09.2023 tarihinde okulumuz öğrenci, öğretmen ve velilerimiz ile 2023-2024 Eğitim Öğretim Yılına başlamıştır.

Eyl

05.09.2023 tarihinde okulumuz konferans salonunda Okul Müdürü Merih PEKOL başkanlığında 2023-2024 Eğitim Öğretim Yılı Sene Başı Öğretmenler Kurul Toplantısı yapılmıştır.

Haz

07.06.2023 tarihinde okulumuz 'Hacı Şaban Cengiz Ek Binası' açılışı yapılmıştır. Açılışa Kartal Kaymakamımız Abdullah DEMİR, İlçe Millî Eğitim Müdürümüz Dr. Harun TÜYSÜZ, İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü Şube Müdürümüz Nuri KAYA, Şaban Cengiz Vakfı Operasyon Müdürü Kübra EKİNCİ, İdari İşler Müdürü Enes AVCILAR, Yönetici Asistanı Esra ATİK, okul müdürlerimiz, öğretmenlerimiz, öğrencilerimiz ve velilerimiz katılım sağladı.

Hacı Şaban Cengiz Ek Binası açılış kurdelesinin kesilmesiyle başlayan program, konferans salonu, sınıfların ve atölyelerin ziyaret edilmesiyle devam etti.

Daha sonra Hacı Şaban Cengiz Ek Binası konferans salonunda gerçekleştirilen programda Kartal Kaymakamımız Abdullah DEMİR ve Hacı Şaban Cengiz Vakfı Operasyon Müdürü Kübra EKİNCİ konuşmalarını gerçekleştirdiler.

 Program okulumuz öğrenci ve öğretmenlerinin hazırlamış oldukları çeşitli gösterileriyle ve şarkılarıyla devam etti. Program plaket takdimi ve hatıra fotoğraf çekilmesiyle sona ermiştir. Katılımlarından dolayı Kartal Kaymakamımız Abdullah DEMİR, İlçe Millî Eğitim Müdürümüz Dr. Harun TÜYSÜZ, İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü Şube Müdürümüz Nuri KAYA, Şaban Cengiz Vakfı Operasyon Müdürü Kübra EKİNCİ, İdari İşler Müdürü Enes AVCILAR, Yönetici Asistanı Esra ATİK, okul müdürlerimiz, öğretmenlerimiz, öğrencilerimiz ve velilerimiz teşekkür ederiz.

May

23.05.2023 tarihinde okulumuz öğrenci ve öğretmenlerimizin katılımı ile 19 Mayıs Atatürk' ü Anma Gençlik ve Spor Bayramı kutlama programı gerçekleşmiştir. Öğrenci ve Öğretmenlerimize katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

May

'23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı' okulumuz öğrenci ve öğretmenlerinin hazırlamış olduğu gösterilerle coşku ile kutlanmıştır. Emeği geçen öğrenci ve öğretmenlerimize teşekkür ederiz.

Nis

26.04.2023 tarihinde okulumuz konferans salonunda Rehberlik Servisi tarafından velilerimize yönelik 'Özel Gereksinimli Çocuklarda Problem Davranışlarla Baş Etme Stratejileri' konulu seminer verilmiştir.

Nis

13.04.2023 tarihinde okulumuz konferans salonunda velilerimize yönelik ''Bilinçli Farkındalık'' konulu seminer verilmiştir. Velilerimize katılımlarından dolayı teşekkür ederiz.

Nis

Okulumuz 10/A sınıfı öğrencilerinden Büşra TONGU 04.03.2023 tarihinde Üsküdar Burhan Felek Spor Kompleksinde İstanbul 2022-2023 Okul Sporları İl Tertip Komitesince düzenlenen Özel Sporcular Genç Down (Kız) Okullar arası Atletizm 400 m.ve gülle atla yarışlarının her ikisinde de İstanbul 1. olarak bir başarı kazanmış olup Türkiye şampiyonasına katılmaya hak kazanmıştır. 9/A sınıfı öğrencilerinden Bahadır Emin UÇKAN 05.03.2023 tarihinde düzenlenen atletizm 100 m. ve gülle atma yarışmasına katılmıştır. Okulumuz adına öğrencimizi ve emeği geçen öğretmenimizi tebrik eder başarılarının devamını dileriz.

Nis

Otizm doğuştan gelen ve yaşamın ilk yıllarında ortaya çıkan, bireylerin sosyal ve iletişim alanlarında belirgin yetersizlikler yaşamasına neden olan, tekrarlayıcı davranışlar vb. belirtiler gösteren bir farklılıktır.

Otizm konusunda farkındalık yaratmak ve otizm ile ilgili sorunlara çözüm bulmak amacıyla 2 Nisan'da "Dünya Otizm Farkındalık Günü" münasebetiyle okulumuz öğretmenleri ve öğrencileri tarafından etkinlikler yapılmıştır.

 

Mrt

16.03.2023 tarihinde okulumuz çok amaçlı salonunda Rehberlik Servisi tarafından velilerimize ve öğretmenlerimize 'Sağlıklı Yaşam' semineri verilmiştir.

Mrt

Çanakkale Savaşının dönüm noktası olan 18 Mart Şehitleri Anma Günü ve Çanakkale Deniz Zaferi'nin 108. Yıl Dönümü münasebetiyle okulumuz öğrencileri ve öğretmenleri tarafından anma programı düzenlenmiştir. Öğretmen ve öğrencilerimize teşekkür ederiz.

Mrt

Okulumuz I. kademe öğretmenlerinden Selen ŞAFFAK ve Zümrete ASLAN tarafından 'Eğitim İyi Örnekler' projesine 2/A sınıfı öğrenci ve velileriyle birlikte dinleme eğitimi, sıra alma becerisi, model olma becerisi, mış gibi oyunlar, birlikte yapılan işler ve problem çözme becerileri üzerine on oturum süren 'Anlamaktan Konuşmaya Adım Adım Aile Eğitimi  Projesi ' ile katılım sağlamışlardır. Katkılarından dolayı öğretmenlerimize, velilerimize ve öğrencilerimize teşekkür ederiz.

DİNLEME 

Dinleme , işitmeden farklı olarak ses kaynağına dikkati yoğunlaştırmayı ve işitilen sesleri anlamlandırmayı gerektiren hem fiziksel hem de zihinsel bir süreçtir. Gümüş , dinlemeyi ;anlamlı bilgilerin başka kişilerden veya başka ses araçlarından duyularak anlaşılması eylemi olarak ifade eder ve dinlemenin dil kulak ve beyin ilişkisi ile gerçekleştiğini belirtir. Gümüş ' e göre işitmek ile dinlemek de aynı şeyler değildir ve işitme isteğimiz dışında gerçekleşebilirken , dinleme ise belli bir amaca yöneliktir . İşitme insanın doğuştan getirdiği bir özellik olmasına rağmen dinleme ise sonradan öğrenilen ve eğitimle geliştirilebilen bir dil  becerisidir . (Aktaran Epçaçan ) 

Dinleme , bireyin anne karnında edinmeye başladığı ilk beceridir . Çocuğun konuşmaya başlayana kadar çevreyi anlamayı ve kendini anlamasını sağlayan tek becerisi de yine dinlemedir . Dinleme becerisinin anne karnında edinilmeye başlaması , onun diğer becerilerden ayrı düşünülmesine ve kendiliğinden geliştiği veya sonradan geliştirilemeyeceği gibi yanlış bir inanışın yaygınlık kazanmasına neden olmuştur . Oysa dinleme de bir dil becerisidir ve bu beceri de diğerleri gibi eğitim yoluyla zamanla geliştirilebilir . 

Yapılan araştırmalar kişinin insanlarla birlikte olduğu sürenin % 42’sini dinlemekle geçirdiğini, öğrencilerin okulda öğretmen ve arkadaşlarını  günde 2,5-4 saat dinlediklerini, okul başarısınında   öğrencinin dinleme yeteneği ile sıkı sıkıya bağlı olduğunu göstermektedir” (Göğüş, 1978: 227). Dinleme eğitimine verilen önem arttıkça  çocuğun zihinsel, ruhsal ve duygusal dünyasında da gelişmeler  olmaktadır. 

Dinleme , dil gelişiminde ve bilişsel gelişimde çocuğa temel kazandırmakta ayrıca öğrenmelerinin edinilmesinde , düzenlenmesinde ve sağlıklı iletişim becerileri geliştirmede hayat boyu önemli rol oynamaktadır . Çocuk , ana dil ediniminde kelimeleri doğru telaffuz etmeyi ve doğru kullanmayı dinleme aracılığı ile öğrenir . Dil becerilerinden konuşmayı ve dil becerileri öğrenmenin yolunun dinleme  faaliyetlerinden geçtiği anlamına gelmektedir . Dinlemenin gerçekleşmesini sağlayan zihinsel unsurların başında ise zeka gelmektedir . Özbay ' a göre edinilen bilgilerin algılanması , yorumlanması , geri bildirimde bulunulması ve bilginin eleştirilebilmesi zekanın işleyişine bağlıdır . Aynı zamanda hafızanın kuvvetli olması ve kelime hazinesi bakımından yeterli olması da zihinsel açıdan gereklidir . 

Konuşma, insanlar arasındaki iletişimin temelini oluşturur. İnsanlar duygularını, düşüncelerini , hayallerini , bilgilerini , gördüklerinin ve duyduklarını bir başkasına anlatma gereği duyarlar . Böylelikle konuşma becerisi dinlemeyi beraberinde getirir. Dinlemenin olabilmesi için de konuşmaya ihtiyaç vardır .''Konuşma düşüncelerin, duyguların ve bilgilerin seslerden oluşan dil aracılığıyla aktarılmasıdır.  (Demirel, 1999: 40). . Tager’e göre ise “KonuĢma, bilindiği gibi duygu, düşünce ve dileklerimizi , görsel ve işitsel ögeler aracılığıyla   karşımızdakine iletmektir; başka bir deyişle açıklamadır , dışa vurmadır .

Konuşma becerisi dinleme becerisinden sonra kazanılan ve bireyin doğumundan sonra kullanmaya başladığı  dil becerisidir . “Çocukların kazandıkları ilk dil becerilerinden biri olan

konuşma, yapılan araştırmalara göre dinlemeden sonra kullanılan beceridir. Dinleme becerisinin çocuğun anne karnında yedi aylıktan  başladığı bugün somut olarak bilinen bir gerçektir. Konuşma becerisinin ise çocuğun doğumuyla beraber çıkardığı ilk seslerle başladığı  kabul edilmektedir . 

(Temizyürek vd. 2011: 201). Çocuklar öncelikle çevrelerindeki sesleri tanımayı ve bunları

değerlendirirken ayırt etmeyi öğrenirler daha sonra da tanıdık sesleri hatırlamaya başlarlar. Çocuk bu aşamalardan geçerek dinleme becerisini kullanmak zorundadır. Çocuğun ilk sesleri çıkarmakla başlayan konuşması , okul dönemine kadar gelişir. Okul dönemine geldiği zaman çocuk çevresiyle konuşarak iletişim  kurabilmektedir. Bu dönemde konuşmaya gerekli önem verilerek konuşmanın olgunlaşması sağlanmalıdır. 

“Konuşma becerisi ile dinleme becerisi arasında doğrudan bir ilgi bulunmaktadır. Bunun başlıca sebepleri arasında konuşmanın birden fazla kişi arasında cereyan etmesi ve tarafların

Birbirlerini dinlemek zorunda olmaları bulunmaktadır.'' Dinleme olmadan konuşma olmayacağı gibi, dinleme becerisi gelişmemiş olan insanların güzel konuşmaları da mümkün olamamaktadır.'' (Özbay,2009:61).  Konuşma becerisine sahip olabilmek için önce dinlemek gerekir. Her sesin doğru bir sesletimi vardır . Sesler kelimeleri oluşturduğundan kelimeleri doğru söylemek için duymamız, anlamamız gerekir. Dinlenilen her kelime doğru olarak kodlanmalı ve konuşma sırasında dinlenildiği gibi ifade edilmelidir . 

Sadece söz değil, ses de dinlenmelidir. Telaffuzla ilgili doğruları geliştirmenin en etkili

yolu dinlemedir. Dilin etkili biçimde kullanılması için konuşmada vurgu ve tonlamayı iyi

kullanmak gerektiği gibi vurgu ve tonlamanın anlamda oluşturduğu etkiyi kavrayabilmek için iyi bir dinlemeye ihtiyaç vardır .  Öğrencilerin konuşma sırasında dilin ses özelliklerine dikkat ederek konuşmaları  için dildeki ses değişimlerini ve bunların konuşmaya kattığı anlam farklılıklarını keşfetmeleri sağlanmalıdır. Bunu dinleme eğitimi ile gerçekleştirmek mümkündür.

 

Epçaçan, C. (2013). TEMEL BİR DİL BECERİSİ OLARAK DİNLEME VE DİNLEME EĞİTİMİ . Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , Yıl: 2013 Sayı: 11 , 331-352 . DOI: 10.14520/adyusbd.483

GÖĞÜŞ, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi

DEMiREL, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, Ġstanbul: MEB Yay. 

ÖZBAY, M. vd. (2011). Yazma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

ÖZBAY, M. (2009). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi, Ankara: Öncü Kitap.

TEMİZYÜREK, F. vd. (2011). Konuşma Eğitimi. (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık

Mrt

İstiklal Marşı şairimiz Mehmet Akif ERSOY 'un yazdığı milletimizin onurlu mücadelesini ve bağımsızlığını vurgulayan, İstiklal Marşımızın, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından kabul edilişinin 102. Yıldönümünü kutluyoruz. Yurdumuzun birçok yeri düşman işgali altındayken halkımız kadını, erkeği, çocuğu ve askeriyle ülkesi için zor şartlar altında bir karış toprağını vermemek için mücadele verirken, Mehmet Akif ERSOY milletimize cesaret vermek, duygularını harekete geçirmek üzere İstiklal Marşımızı yazmıştır. İstiklal Marşı, halkımızın bağımsızlık savaşını ölümsüzleştiren, eşsiz bir eserdir. Mehmet Akif ERSOY, "Allah bu millete bir daha İstiklal Marşı yazdırmasın" derken; verilen mücadelenin zorluğunu ifade etmiştir. İstiklal Marşımız milletimizin Atatürk önderliğinde, tarihin akışını değiştiren bir kahramanlık destanının anlatımıdır.

Bu duygu ve düşüncelerle İstiklal Marşımızın Kabulünün 102. Yıldönümünü kutluyor, İstiklal Marşımızın müellifi Mehmet Akif ERSOY 'u ve Büyük Önder Mustafa Kemal ATATÜRK ve silah arkadaşlarını, ebediyete intikal etmiş bütün şehitlerimizi şükranla ve saygıyla anıyoruz.